
Maji Maji Flava - Trailer (without subtitles)
Maji Maji Flava was a collaboration between Flinn Works (Kassel/Berlin) and Asedeva (Dar es Salaam) which took the MAJI MAJI WAR (1905 – 1907) of Tanzanian resistance against German colonial rule as its point of departure. From this shared historical event – that is perceived completely different in the two countries – the team explored of different questions: What are the perspectives on the Maji Maji War today? How can we represent this war that is at the same time myth, legend, taboo and historical event? How can we integrate different perspectives into one performance? How can we create a co-production that speaks to both Tanzanian and German audiences?
The artists and performers creating this performance had radically different artistic, cultural and geopolitical perspectives. These clashing perspectives were driving the artistic process and the dramaturgy of the performance. Instead of seeking compromise, the project invited this clash of juxtaposing contemporary viewpoints on a shared historical event and its effects on today.
Maji Maji Flava creates an imaginative and generative artistic space in which language slips between German, Swahili and English, abstract theatre clashes with driving rhythms, magic confounds science, and contemporary dance co-exists with satire.
Creation and Performance | Isack Peter Abeneko, Jan S. Beyer, Sabrina Ceesay, Konradin Kunze, Shabani Rashid, Lisa Stepf |
Direction | Sophia Stepf |
Choreography | Isack Peter Abeneko |
Music | Jan S. Beyer |
Set and Costume Design | Brigitte Schima |
Assistant Director & Documentary Film | Julia Gechter |
Assistant Director | Tamara Bodden |
Production Management | touring: Gustavo Fijalkow, Helena Tsiflidis (orginal production: ehrliche arbeit - freies Kulturbüro) |
A production of Flinn Works in collaboration with ASEDEVA and Staatstheater Kassel.
Funded by the TURN Fund of the German Federal Cultural Foundation, the Cultural Department of the City of Kassel, the Goethe-Institute Tansania and the Vijana Vipaji Foundation.
Press
Zu den realpolitischen Folgen in Tansania im Februar 2017
'Als sich dann nach den Aufführungen in Daressalam das National Arts Council of Tanzania meldet, wird das Kunstprojekt mit Diskurseinladung zum Auslöser realpolitischer Entscheidungen: Die Produktion Maji Maji Flava habe eine Debatte im tansanischen Parlament entfacht, sagt man Lisa Stepf. Erstmalig werde diskutiert, ob Tansania Reparationszahlungen für die Verbrechen des Kolonialkriegs fordern und Deutschland um eine Anerkennung der Schuld bitten soll. Kurz darauf gibt Verteidigungsminister Hussein Mwinyi dann offiziell bekannt, dass er das Außenministerium gebeten habe, Verhandlungen mit der deutschen Bundesregierung aufzunehmen. »Maji Maji War in the spotlight«, titeln die Parliament News.
Jürgen Zimmerer von der Universität Hamburg, der als Kolonialexperte und Afrika-Historiker derzeit von einer Diskussion zur nächsten jagt, ordnet die Entwicklung ein: »Das Stück kam genau zum richtigen Zeitpunkt. Die Nachfahren der Herero in Namibia klagten kurz vorher. Die Produktion Maji Maji Flava hat dann in Daressalam den lokalen Funken zum globalen Trend geschlagen.« '